Najbardziej luksusowy samochód terenowy na świecie.
Samochodem Range Rover jeździł James Bond (Daniel Craig) w filmie Quantum of Solace. Range Rover pierwszej generacji jest jedynym pojazdem, który został wystawiony w paryskim Muzeum Luwr jako dzieło sztuki. Range Roverem podjadą Państwo pod Metropolitan Opera, każda inna terenówka ma zakaz wjazdu.
Krótkie podsumowanie modeli:
Range Rover Sport – nowy model dostępny od połowy 2005 r. Zbudowano go w oparciu o lekką ramę, zwaną „integrated body-frame”, której sztywność wspomagana jest przez konstrukcję nadwozia. Pochodzi z modelu Discovery LR3. Do napędu posłużył widlasty, ośmiocylindrowy silnik benzynowy konstrukcji Jaguara, doładowany 4,2 l o mocy 390 KM, obecnie zwiększono pojemność do 5,0 l, moc wzrosła do 510 KM – naszym zdaniem fenomenalnie przyspiesza! Oraz turbodiesel TDV6 o pojemności 2,7 l i mocy 190KM, a także TDV8 o pojemności 3,6 l i mocy 272 KM, obecnie silnik turbodiesla ma pojemność 3,0 l i moc 245 KM, seryjne przyspieszenie nie zachwyca, ale ekonomia jazdy na bardzo dobrym poziomie. Sugerujemy podniesienie mocy do 300 KM, co oczywiście wykonujemy dla Państwa w cenie samochodu. Zarówno silniki benzynowe, jak i Diesla przenoszą napęd na wszystkie koła poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne. Jak na miejski i na dodatek sportowy samochód terenowy, wyposażony w opony szosowe, całkiem nieźle radzi sobie w lekkim terenie. Tarcze hamulcowe o dużej średnicy ograniczają możliwość zamontowania opon terenowych o mniejszej średnicy.
Range Rover (III generacja) – w sprzedaży pojawił się w lutym 2002 roku. Na początku napęd stanowiły silniki: benzynowy V8 4,4 l o mocy 286 KM oraz diesel o pojemności 3,0 l i mocy 177 KM. Standardowo zastosowano zawieszenie niezależne, pneumatyczne z mozliwością regulowania wysokości auta. Konstrukcja po raz pierwszy z nadwoziem samonośnym pozbawionym ramy, co oznacza, że ten pojazd zaliczany jest do klasy SUV, czyli jest to samochód sportowo-użytkowy, który nie jest już pełnowartościowym autem terenowym, a szkoda. Obecnie Range Rover montuje najnowsze silniki LR-TDV8 o pojemności 4,4 l z dwoma sekwencyjnymi turbosprężarkami. Przy 313 KM i 700 Nm momentu obrotowego napęd nowego Range Rovera łączy moc z czystym sumieniem, zmniejszając emisję dwutlenku węgla aż o 14 procent. Nowy silnik wysokoprężny przekazuje moc za pomocą sterowanej elektronicznie 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów ZF 8HP70. Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s. – bardzo dobry wynik jak na 2810 kg. Średnie spalanie (mieszane) 9,4 litra wg katalogów, według nas 12 litrów jest osiągalne. Auto bardzo dobrze przyspiesza, niestety jest zbyt miękkie i przy dużych prędkościach brakuje stabilności Range Rovera Sporta, ale to jest nasza opinia, bo jesteśmy przyzwyczajeni do twardych zawieszeń stosowanych w samochodach sportowych. Na koniec opisu zostawiliśmy sobie perełkę – silnik 5,0 l 510 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s. Spalanie wg naszego testu 18 litrów, co może być kłopotliwe, bo zmusza do częstych wizyt na stacji benzynowej i marnowania czasu na tankowanie. Szanowni Państwo, Range Rover to kwintesencja prestiżu i luksusu, tego samochodu nie powinno się opisywać słowami…
Historia:
Range Rover pierwszej serii pojawił się w czerwcu 1970 r. Jego prototyp nazwano VELAR, co miało oznaczać Vee Eight Land Rover, czyli Land Rover z silnikiem V8. Silnik ten to konstrukcja, którą Rover odkupił od firmy Buick. Konstrukcję samochodu oparto na bardzo mocnej ramie, do której montowano trzydrzwiowe nadwozie. Początkowo oferowano skromne wyposażenie, a podkreślano walory użytkowe i przydatność w terenie. Aby potwierdzić zdolności do jazdy w terenie, w 1972 r. dwa Range Rovery wzięły udział w rajdzie przez obie Ameryki. Najtrudniejszym odcinkiem, jak się okazało, był przesmyk Darién, górzysta dżungla, pomiędzy Panama City a Medellin w Kolumbii. Nastąpiły tam awarie skrzyń biegów, które zespół rajdowy musiał wymienić.
Nie licząc limitowanej serii, wypuszczonej przez szwajcarską firmę Monteverdi, model pięciodrzwiowy pojawił się w 1981 r. W trzy lata później Range Rover przechodzi pierwszy poważny lifting, zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Od tej pory wersja trzydrzwiowa staje się modelem podstawowym, a pięciodrzwiowa luksusowym. W roku 1986 pojawia się pierwszy silnik Diesla firmy VM, w 1989 zastąpiony własną konstrukcją. W tym samym roku pojemność jednostki benzynowej rośnie z 3,5 l do 3,9 l, a w 1993 do 4,2 l. Wraz z pojawieniem się drugiej generacji zakończono produkcję modelu trzydrzwiowego, a model pięciodrzwiowy pod nazwą Range Rover Classic schodził z taśm montażowych do lutego 1996 r. Druga generacja, pojawiła się we wrześniu 1994 r. Sprzedaż rozpoczęto w kwietniu 1995 r. Początkowo były to wersje 4,0 SE i 4,6 HSE. Później dołączył także 2,5 l diesel konstrukcji BMW. Konstrukcja samochodu, jak u poprzednika, oparta na stalowej ramie o profilu zamkniętym, do której montowano pięciodrzwiowe nadwozie. Mimo wyjątkowo luksusowego charakteru, producent zapewniał, że rama jest w stanie znieść ciężką jazdę w terenie. Standardowo montowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne o nazwie EAS, czyli Electronic Air Suspension.